“150 years ago, during the French Revolution, a new ruling class arose above the decrepit feudal society in Western Europe: free bourgeoisie. The outcome of this historical crisis, in terms of architecture, was a new concept of classicism, as a product of joining Jacobins, the encyclopedic and good sense. Down the baroque and rococo of feeudal lords! And also for a new Architecture!
“Hace 150 años, con la Revolución Francesa, una nueva clase dirigente surgió, por encima de la decrépita sociedad feudal, en la Europa Occidental: la burguesía libre. El resultado de esta crisis histórica, en lo que se refiere a arquitectura, fue un nuevo concepto de clasicismo, que fue un producto de la unión de los jacobinos, del enciclopedismo y el buen sentido. ¡Abajo el barroco y el rococó de los señores feudales! ¡Libertad, fraternidad, igualdad para todos los ciudadanos! ¡También para una nueva arquitectura!
Through this transition time, the french architect Claude Nicolas Ledoux, after having worked for nobles building up languid baroque palaces, made his mind up to get rid of his own aristocratic ideas and take part in the revolutionary bourgeois movement. He designed the “Temple of Youth”, an institution for coeducation, in which oung men and women should live together as in Arcadia. He also devised “City of Salinas”, in whose center he laid two buildings representing both civil and economic power of bourgeoise, instead of a cathedral or castle. Among his different housing projects, some of them are quite outstanding because of its pyramidal volume: they are called “houses for the rangers”. He put a pyramid-shaped roofing on a humble squared layout. At every stage of History, pyramids have expressed the control and power of royalty and clergy. This architect took deliberately the pyramid from former ruling class, and provided it to the new one, free revolutionary bourgeoise. How brave he was!”
Fue en este periodo de transición cuando el arquitecto francés Claude Nicolas Ledoux, que había estado empleado al servicio de los nobles para construir palacios de un barroco lánguido, decidió deshacerse de sus ideas aristocráticas y participar en el movimiento revolucionario burgués. Diseñó el “Templo de la Juventud”, una institución para la educación mixta, en la que los jóvenes de ambos sexos debían vivir juntos como en una Arcadia. Ideó la “Ciudad de las Salinas”, en cuyo centro, en lugar de la catedral tradicional o del consabido castillo, situó dos edificios que representaban el poder civil y económico de la burguesía. Entre los proyectos de viviendas privadas producidos por él, algunos son espacialmente notables por su forma piramidal: se llaman “casas para los guardias forestales”. Sobre la planta cuadrada de estos modestos edificios, puso un techo de piedra de forma piramidal. En todas las fases de la arquitectura, las pirámides han expresado el poder dominante del rey o del clero. Este arquitecto consignó deliberadamente la pirámide a la vieja clase dominante, y la puso al servicio de la burguesía libre y revolucionaria. ¡Qué audacia!”
Hannes Meyer, 1942