This article is part of “Intersections Fields”, a series curated by Hidden Architecture where we publish the casual connections between projects from different architects and periods of history that we find when we are researching to produce this journal.

Este artículo forma parte de “Intersections Fields”, una serie comisariada por Hidden Architecture donde publicamos las conexiones casuales entre proyectos de distintos arquitectos y periodos de la historia que hemos ido encontrando durante la investigacion para producir esta revista.

” Buy a cozy cottage in our steel constructed choice lots, less than a mile above Broadway, only ten minutes by elevator. All the comforts of the country with none of its disadvantages” -Celestial Real Estate Company.

“Compra una acogedora casa de campo en una nuestras parcelas construida sobre acero, a menos de una milla por encima de Broadway y a solo diez minutos en ascensor. Todas las comodidades del campiña y ninguno de sus inconvenientes.” – Celestial Real Estate Company.

In 1981, James Wines recovered the famous diagram that originally appeared in the Life Magazine in 1909 under the name of Real Estate Number, attempting to redesign the concept of community or vertical villages. The vertical villages would be build based on the latest construction technology in relation with the folkloric ornament of the American culture and it was trying to attract some parts of the society that did not feel comfortable within the new metropolis. However, as Rem Koolhaas described in Delirious New York in 1978, incidents on the floors are so brutally disjointed that they cannot conceivably be part of the same scenario and, therefore, they can  hardy reproduce the lifestyle of the American countryside. The project becomes a plasterboard stage.

En 1981, James Wines recuperó el famoso diagrama aparecido originalmente en la Revista Life en Marzo de 1909 (bajo el nombre Real Estate Number) para diseñar la idea de comunidades o aldeas verticales dentro de densos entornos metropolitanos. El concepto de aldea vertical construido a base de la tecnología punta del momento unido al ornamento folclórico de la cultura americana pretendía atraer a ciertos partes de la sociedad que no se sentían cómodas en la nueva metrópolis. Sin embargo, como Rem Koolhaas describe en Delirious New York en 1978, los episodios que ocurren en las plantas son tan radicalmente inconexos que resulta inconcebible que puedas formar parte de un único escenario y por tanto, difícilmente pueden reproducir la vida del countryside americano por lo que el proyecto se convierte en un escenario de cartón piedra.

Sixty-two years after Life Magazine Illustration and three years after being published Delirious New York, James Wines (Founder member of Site – Sculpture in the Environment) presents a series of illustration that bring back the dream of gaining the vertical space through the individualization and personalization of architecture. This projects shows a nostalgic position of the architect around the utopias of the beginning of the Century (specially in New York) compared with the conservatism of the moment. However, the attempt to build the project (several developers consider Battery Park City as a possible location) provoked the drawings lost the vertical fascination that the image of Life had.

Sesenta y dos años más tarde del enunciado en la revista Life y tres años después de publicarse Delirious New York, James Wines (miembro Fundador de SITE – Sculpture in the Environment) presenta una serie de ilustraciones que rescatan el sueño de conquistar el plano vertical a través de la individualización y personalización de la arquitectura. Este proyecto deja entrever una posición nostálgica del arquitecto en torno a las utopías de principios de siglo (especialmente en Nueva York) en comparación con el conservadurismo de la época. Sin embargo, el intento de que el proyecto acabase siendo construido (varios promotores consideraron Battery Park City como una posible localización) hicieron que los dibujos del arquitecto perdieran la fascinación vertical que poseía la imagen de la revista Life