“The noucentista attitude would not be presented, therefore, in opposition to Art Nouveau, as a poetic one, which condemns the excesses of the end of the century in order to be the expression of the bourgeoisie in Catalonia in the field of art, but as the necessary development, culmination implicit from the very foundations of art nouveau tendencies, capable of redirecting individual experiences, sectoral investigations to the framework of the civilizing project of the Ciutat. (…)This means only the simple admission or tolerance of some exotic point elements within the solid structure of the noucentista cultural project, and such elements do not acquire sense from the logic of its own composition but by the situation that comes to them in the generic program of the Ciutat: it would be in this case, therefore, a noucentista use of some art nouveau pieces, not a development of art nouveau planning until become, naturally, Noucentisme.”
“La actitud noucentista no se presentaría, pues, en oposición al Modernismo, como poética otra que condena los excesos de fin de siglo para poder ser, en el terreno del arte, la expresión de la burguesía en Catalunya, sino como el desarrollo necesario, la culminación implícita ya desde las misma bases de las tendencias modernistas, capaz de reconducir las experiencias individuales, las investigaciones sectoriales hasta el marco del proyecto civilizador de la Ciutat.(…)Esto significa únicamente la simple admisión o tolerancia de algunos elementos puntuales exóticos dentro de la sólida estructura del proyecto cultural noucentista, y tales elementos no cobran sentido desde la lógica de su propia composición sino por la situación que les viene dada en el programa genereal de la Ciutat: se trataría pues, en este caso, de un uso noucentista de algunas piezas modernistas, no de un desarrollo de los planeamientos modernistas hasta transformarse, necesaria pero naturalemente, en Noucentisme.”
 
Josep Quetglas, Una interpretación de la arquitectura noucentista.
In 1922 the contractor Evelí Planells commisioned a project for a single-family house on a site he had bought on Gran Vía-Diagonal, on the corner of Calle Sicilia.
The first project was a house with a garden for a doctor who had his surgery on the ground floor. The house was to be built on three levels plus an attic-loft and the basement for the garage. This project was never built and Planells sold half the site with the intention of building on the reminder.
The second project was in fact to be a monument to Immaculate Conception, based on the idea that Gaudí had had for Casa Milà.
However, this project was not very profitable, and the contractor decided to build flats in order to make the most of the site. It was this third and definitive project that was finally built. The construction process was rather slow. First of all the first floor was prepared as the dwelling of the contractor, while the entresol was his office. For this reason both floors form a unit joined by means of an inner staircase.
In order to make the most of the limited area of the site, the duplex system was used, so that a third part was added to the flats. With a view to losing as little space as possible, spiral staircases were used inside.

En 1922 el contratista Evelí Planells encargó un proyecto para una casa unifamiliar en un solar que había comprado en la Gran Vía-Diagonal, en la esquina de la calle Sicilia.
El primer proyecto era una casa con un jardín para un médico que tenía su quirófano en la planta baja. La casa iba a ser construida en tres niveles más un ático-loft y el sótano para el garaje. Este proyecto nunca fue construido y Planells vendió la mitad de la parcela con la intención de aprovechar el remanente.
El segundo proyecto era en realidad un monumento a la Inmaculada Concepción, basado en la idea que Gaudí había tenido para la Casa Milà.
Sin embargo, este proyecto no fue muy rentable, y el contratista decidió construir pisos para aprovechar al máximo el sitio. Fue este tercer y definitivo proyecto que finalmente se construyó. El proceso de construcción fue bastante lento. En primer lugar se preparó el primer piso como vivienda del contratista, mientras que la entreplanta era su oficina. Por esta razón ambos pisos forman una unidad enlazada por medio de una escalera interior.
Con el fin de aprovechar al máximo la zona limitada por laparcelacióno, se utilizó el sistema dúplex, de modo que se añadió una tercera parte a los pisos. Con el fin de perder el menor espacio posible, se utilizaron escaleras de caracol en su interior.
Basement floor
Ground floor
Typical floor
Firts floor
Image by Joan Massagué
Image by Joan Massagué
Image by Joan Massagué
Image by Joan Massagué
Image by Joan Massagué
Image by Joan Massagué
Image by Joan Massagué
Image by Joan Massagué
Image by Joan Massagué

VIA:
Quaderns
tectonicablog
HIC

Cite: 
“Casa Planells”. Hidden Architecture
<http://www.hiddenarchitecture.net/>