Much of Krzysztof Wodiczko’s work is located at the junction between art and engineering, a factor that ensures the socio-political characteristics common to the artist’s work are a constant, and visible, feature. This work is the photographic and film documentation of Homeless Vehicle Project. The multifunctional vehicle designed by Wodiczko was a response to a practical demand; to make it easier for the homeless to meet their fundamental needs, to assist positively in their everyday struggle for survival, and to improve the quality of their lives.
Gran parte de la obra de Krzysztof Wodiczko se encuentra en el cruce entre el arte y la ingeniería, un factor que asegura  que las características socio-políticas comunes en la obra del artista sean una constante. Este trabajo es la documentación fotográfica y la película del proyecto de vehículo para los sin techo. El vehículo multifuncional diseñado por Wodiczko era una respuesta a una demanda práctica; facilitar la vida a las personas sin hogar para satisfacer sus necesidades fundamentales, ayudar positivamente en su lucha diaria por la supervivencia y mejorar la calidad de sus vidas.

Homeless Vehicle Project was not only a tool to improve everyday existence on the street, but also to allow for a coming into existence, for an “appearance” in public space. As the artist explains: “All of my works, both Public Projections and the current work Homeless Vehicle Project, feature the continuation of my work on strategies of communication, the use of public space, and the conditions of a non-autocratic system”.
El Vehículo para los sin techo no es sólo una herramienta para mejorar el día a día en la calle, sino un arma para visibilizar, marcar la existencia de estas personas en el espacio público. Tal y como el propio artista explica: “Todas mis obras, ya sean proyecciones públicas o este vehículo para indigentes, representan la continuidad de estrategias de comunicación, el uso del espacio público y las condiciones de un sistema no autocrático”.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
In light of this remark, Wodiczko’s works can be considered as responsive to the meaning and shape of democracy itself, and its corollary, public space. Homeless Vehicle Project visualises the conflict in urban space between the public sphere as a place of social harmony – the vision of space as a manifestation of social pluralism – and one of disharmony. This antagonism, according to Claude Lefort and Chantal Mouffe, is between the crux of democracy and determination of a truly public character of space.
A la luz de esta observación, las obras de Wodiczko pueden ser considerados como sensibles al significado y la forma de la propia democracia, y su corolario, el espacio público. El vehículo para indigentes visualiza el conflicto  entre el ámbito público como un lugar de armonía social – la visión del espacio como una manifestación del pluralismo social – y una desarmonía. Este antagonismo, de acuerdo con Claude Lefort y Chantal Mouffe, se encuentra en el cruce entre democracia y la determinación de un carácter verdaderamente público del espacio.

The background and context for this project was formed by earlier projections by Krzysztof Wodiczko dedicated to the homeless. In 1984, the artist screened a projection on the Astor / New Museum building, in 1986, and also screened in New York, Homeless Projection, was featured in Union Square. In 1986-1987, Homeless Projection 2 was projected onto the American Civil War Memorial. In these works the artist explored the problems of gentrification, with explicit reference to the exclusion of the homeless from public space.
Los antecedentes y el contexto de este proyecto están formados por las proyecciones anteriores de Krzysztof Wodiczko dedicadas a las personas sin hogar. En 1984 el artista proyectó una película sobre el edificio Astor / New Museum, en 1986, y también en Nueva York, Homeless Projection, fue emitida en Union Square. En 1986-1987, Homeless Projection 2 se proyecta dentro del American Civil War Memorial. En estas obras el artista explora los problemas de la gentrificación, con referencia explícita a la exclusión de las personas sin hogar desde el espacio público.
 
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