Palazzo Brera or Palazzo di Brera is a monumental palace in Milan, in Lombardy in northern Italy. It was a Jesuit college for two hundred years. It now houses several cultural institutions including the Accademia di Brera, the art academy of the city, and its gallery, the Pinacoteca di Brera; the Orto Botanico di Brera, a botanical garden; an observatory, the Osservatorio Astronomico di Brera; the Istituto Lombardo Accademia di Scienze e Lettere, a learned society; and an important library, the Biblioteca di Brera.

Palazzo Brera o Palazzo di Brera es un palacio monumental en Milán, en Lombardía, en el norte de Italia. Fue una universidad jesuita durante doscientos años. Ahora alberga varias instituciones culturales, como la Academia de Brera, la academia de arte de la ciudad, y su galería, la Pinacoteca di Brera; el Orto Botanico di Brera, un jardín botánico; un observatorio, el Osservatorio Astronomico di Brera; Istituto Lombardo Accademia di Scienze e Lettere, una sociedad erudita; y una biblioteca importante, la Biblioteca di Brera.

Location Plan. Milano
Illustration by Cortile. 1844

The origins of the palace lie in a monastery built on the lands of Guercio da Baggio, who may have been consul between 1150 and 1188. Shortly before 1178 it passed into the hands of the Humiliati. The church of Santa Maria in Brera (demolished in the 19th century) was built between 1180 and 1229; a Gothic marble portal was added by the Pisan sculptor Giovanni di Balduccio between 1346 and 1348, and there were frescoes by Giovanni da Milano, Vincenzo Foppa and Bernardino Luini.

Los orígenes del palacio se encuentran en un monasterio construido en las tierras de Guercio da Baggio, que pudo haber sido cónsul entre 1150 y 1188. Poco antes de 1178 pasó a manos de los Humiliati. La iglesia de Santa María en Brera (demolida en el siglo XIX) fue construida entre 1180 y 1229; El escultor pisano Giovanni di Balduccio agregó un portal de mármol gótico entre 1346 y 1348, y hubo frescos de Giovanni da Milano, Vincenzo Foppa y Bernardino Luini.

After the suppression of the Humiliati by Pius V on 7 February 1571, the monastery became – at the request of Carlo Borromeo and with the approval of Gregory XIII – a Jesuit college. This grew to some 3000 students, and more space was needed. Between 1573 and 1590 Martino Bassi was engaged to design a new building on the lines of the Collegio Borromeo in Pavia. The present palace was built to designs of Francesco Maria Richini from about 1615. Work began in 1627, but was interrupted by the plague outbreak of 1630, and was resumed only in 1651; after Richini died in 1658, it was continued by his son Gian Domenico.

Después de la supresión de los Humiliati por Pío V el 7 de febrero de 1571, el monasterio se convirtió, a pedido de Carlo Borromeo y con la aprobación de Gregorio XIII, en un colegio jesuita. Debía albergar a unos 3000 estudiantes, y se necesitaba más espacio. Entre 1573 y 1590, Martino Bassi se comprometió a diseñar un nuevo edificio en las líneas del Collegio Borromeo en Pavía. El palacio actual fue construido con diseños de Francesco Maria Richini desde 1615. El trabajo comenzó en 1627, pero fue interrumpido por el brote de peste de 1630, y se reanudó finalmente en 1651; Después de que Richini muriese en 1658, su hijo Gian Domenico continuó los trabajos.

Image by Hidden Architecture
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Following the suppression of the Jesuits by Clement XIV on 21 July 1773, the palace passed to the then rulers of northern Italy, the Austrian Habsburg dynasty. In 1780 Giuseppe Piermarini completed the inner courtyard and built the imposing entrance from via Brera.

Tras la supresión de los jesuitas por Clemente XIV el 21 de julio de 1773, el palacio pasó a los entonces gobernantes del norte de Italia, la dinastía austríaca de los Habsburgo. En 1780, Giuseppe Piermarini completó el patio interior y construyó la imponente entrada desde Via Brera.

The church of Santa Maria in Brera was deconsecrated in 1806. After the Napoleonic suppression of the convents in the early 19th century, the façade was torn down, and the nave of the church was divided horizontally; the upper floor became the Napoleonic rooms of the art gallery of the Accademia, and the lower floor housed the sculptures of the museum of antiquities.

La iglesia de Santa María en Brera fue desconsagrada en 1806. Después de la supresión napoleónica de los conventos a principios del siglo XIX, la fachada se derribó y la nave de la iglesia se dividió horizontalmente; el piso superior se convirtió en las salas napoleónicas de la galería de arte de la Academia, y el piso inferior albergaba las esculturas del museo de antigüedades.

In 1859 a bronze copy of Antonio Canova’s statue of Napoleon as Mars the Peacemaker, cast in Rome in 1811 by Francesco Righetti and his son Luigi, was placed at the centre of the courtyard of the palace.

En 1859, una copia de bronce de la estatua de Antonio Canova de Napoleón como Marte el Pacificador, fundida en Roma en 1811 por Francesco Righetti y su hijo Luigi, se colocó en el centro del patio del palacio.

Text via Wikipedia

Drawings and old images via Passionarte