This article is part of Obscured by Clouds, a personal project curated by Biljana Janjušević about architectural heritage of Balkans region, with emphasis on local interpretation of Yugoslav socialist modernism. The concept is fragmented into mini-series , depending on the state – three articles per individual country, with an aim to raise awareness of lesser known architecture of Mediterranean region.

Este artículo es parte de Obscured by Clouds, un projecto personal comisariado por Biljana Janjušević sobre el patrimonio arquitectónico de la región de los Balcanes, con énfasis en la interpretación local d el modernismo socialista yugostlavo. La serie se fragmenta en mini’series, dependiendo del estado: tres artículos por páis, con el objetivo de crear conciencia sobre la arquitectura menos conocida de esta región mediterránea.

Following the Second World War, Yugoslavia had a strong strategy of the development of national identity through culture. One of the modes of realization of this goal was the announcement of a competition for the Museum of Contemporary Art in Belgrade, at an attractive location, in the vicinity of the confluence of Sava River and Danube. The winning proposal was designed by a team of two – Ivan Antic and Ivanka Raspopovic. Four years after competition’s announcement, in 1965, Belgrade was enriched with a piece of architecture, which proved in following decades to be a true represent of society’s hope and vision.

Tras la Segunda Guerra Mundial, Yugoslavia decidió desarrollar la identidad nacional a través de un fuerte programa cultural. Una de las decisiones para llevar a cabo este plan fue el anuncio del concurso para un nuevo museo de arte contemporáneo en Belgrado en uno de los lugares más atractivos de la ciudad, en la confluencia del río Sava y el Río Danubio. La propuesta ganadora fue la de los arquitectos Ivan Atic e Ivanka Raspopovic. Cuatro años después de la resolución del concurso, en 1965, se terminaba en Belgrado una de las piezas arquitectónicas que demuestran un modo y visión social.

The building itself differs slightly from proposal, as the constructive module was implemented through matrix of six structural fields, on contrary to originally planned five. Six equal cubes determine the function, the form and the walking paths through museum. An optimal square module, defined by 24 pillars (6 x 4) on axial distance of 9.5m, is superposed by diagonal matrix, consequently forming the “diagram” of the plan. This kind of almost Euclidean pure geometry classifies the architectonics of the building as the modernist. On the other hand, whole spatial experience is divided within three successive zones, which altogether make an impression of an organic urban structure. Architects Antić and Raspopović have visualized a museum experience as a composite movement defined by the field of the parterre area (used as a park of sculptures), the central building corpus and the separated volume for presentations and lectures.  Moreover, due to the cascading design of the interior space, the logic of communications at the Museum of Contemporary Art in Belgrade, in essence, is based on the principles of spiral motion. Interior spaces are filled with a natural zenith light that is leaked inside by the skylights on the beveled roof. This ingenious intervention solves the problem of lighting of the exhibition space and at the same time defines the form of the building as a crystal – the correct modular multiplied unit. White marble and glass as a facade clad create a neat final aesthetic expression.

El proyecto final construido difiere ligeramente de la propuesta inicial, el modulo se construye a través de una matriz de seis campos estructurales en lugar de los cinco originalmente propuestos. Seis cubos totalmente determinan la forma, función y circulación del propio museo. Se trata de un optimizado módulo cuadrado definido por venticuatro pilares (seis por cuatro) a una distancia axial de 9.5 metros cada uno que se superpone sobre sobre la matriz diagonal formando un “diagrama” en planta. Este tipo de geometría casi euclidiana engloba al edificio como modernista. A su vez, la experiencia espacial se divide en tres sucesivas las cuales en su conjunto crean una estructura urbana orgánica: la organización espacial que los arquitectos habían propuesto era la de un museo definido por el movimiento del parterre (utilizado como parque de esculturas), el cuerpo central del edificio y un volumen exento dedicado a presentaciones y conferencias. Finalmente, la organización en cascada del interior del edificio, las lógicas de las comunicaciones en el Museo de Arte Contemporáneo de Belgrado, está basado esencialmente en los principios del movimiento en espiral. El espacio interior se llena de luz a través de las claraboyas situadas en la cubierta. Esta ingeniosa intervención solucina el problema de la iluminación de los espacios expositivos al mismo tiempo que define la morfología final del edificio como un crista – la correcta unidad modular multiplicada. Mármol blanco y vidrio para la fachada que termina creando una expresión espacial pura.

The building of the Museum of Contemporary Art was recognized by the public immediately after the completion of the construction. Architects Antić and Raspopović were awarded the October Award of the City of Belgrade for Architecture, and today this building belongs to the register of cultural assets of the Serbian capital.

El Museo Contemporáneo de Arte de Belgrado fue rápidamente aplaudido por el público tras finalizar su construcción. Los arqutiectos Antíc y Raspopović fueron galardonados con el Premio Octubre dela Ciduad de Belgrado para la Arqutiectura y aún hoy, el eidficio forma parte del registro de bienes culturales de la capital serbia.

To sum up, it is important to note that museum architecture is a sensitive field of building, as it sometimes tends to exhibit its own form as an urban landmark, than a collection of art exposed.  This is not always a case naturally, but it leads to conclusion that the greatest challenge in designing a museum is the achievement of balance. The visitors should be equally exposed to the quality of artworks shown, as well as the quality of the space in which are these works located. Architecture in this sense becomes an initiator of the process of consuming art. This kind of equilibrium was certainly achieved within the building of the Museum of Modern Art in Belgrade.

Para finalizar es importante resaltar que un museo de arquitectura es una tipología sensible desde el punto de vista urbano y tiende a convertirse más en un monumento que en un lugar para exponer arte. Aunque este no es siempre el caso, esta suposición nos lleva a la conclusión de que los mayores desafíos a la hora de diseñar un museo es conseguir un balance entre ambos campos. El visitante debería de manera igualitaria disfrutar de las obras expuestas como del propio contenedor espacial. En este sentido, la arquitectura es el principio del proceso de consumo de arte. Este tipo de equilibrio ha sido totalmente alcanzado con el Museo de Arte Moderno de Belgrado.

Literature and photo credits:

1.            Muzej savremene umetnosti u Beogradu – razlozi i ciljevi – M. Protić

2.            Arhitektura Muzeja savremene umetnosti – Milan Popadić

3.            Novi Beograd – Osporeni modernizam – Ljiljana Blagojević