New Pavilion
(Neuer Pavillon)
Charlottenburg
Palace Gardens, Berlin, Germany. 1824-1825
Architect: Karl
Friedrich Schinkel

The
Pavilion was built in 1824-25 as a summer house for the use of King Frederick
William III. It has two floors and it is geometrically defined for a square
plan that it is divided in nine similar parts where the staircase is placed in
the central core of the house. All the facades have a different entrance that
let the users to enter in the house trough four different rooms  and they are emphasized by a small stair in
each access. The upper floor has the same logic in plan. However, if one looks
carefully to the ground floor, one could see how the apparent double symmetry is
broken in several moments. The entrances are no completely similar and the
interior partitions have small particularities. The elevations, in a
neoclassical style, follow the same strategy although the upper floor maintains
this double symmetry. Moreover, Schinkel use intense colors in the interiors,
both for walls and furniture. There is a contrast with the monochromatic
white  of the facade.
The
pavilion was almost completely destroyed during the Second World War, although
it was rebuilt in 196p and it was opened as an exhibition gallery in 2001 with
a permanent exhibition of Schinkel.
El pabellón fue construido entre 1824 y 1825 como una pequeña residencia de
verano para el Rey Frederick William III. La vivienda consta de dos plantas y
está definida geométricamente por una planta cuadrada que se divide en nueve
partes iguales donde la escalera ocupa el lugar central de la vivienda. En cada
fachada se encuentra un acceso, enfatizado por una pequeña escalera, que
permite entrar al pabellón por cuatro habitaciones diferentes. El piso superior
sigue la misma lógica. Si uno mira a la planta baja detalladamente, puede
observar como la aparente doble simetría se rompe en varios puntos. Los accesos
son ligeramente distintos entre sí y las particiones interiores tienen ligeras particularidades.
Los alzados, en un estilo neoclásico, siguen la misma lógica, aunque la planta
mantiene una mayor doble simetría. Por su parte, en los interiores hay un
intenso uso del color en muebles y paredes que contrasta con el blanco
monocromático del exterior.
El pabellón fue casi destruido por completo durante la II Guerra Mundial,
aunque se reconstruyó en 1960 y se abrió como sala expositiva en 2001 con una
exhibición permanente de Schinkel.


Cite: 
“New Pavilion”. Hidden Architecture
<http://hiddenarchitecture.blogspot.com.es>