Projected in the new born democracy, this work responds to the impulse to offer solutions to a new educational plan oriented to technical education of young people. The building and its complex are considered as a starting point for the urban recovery of an area with a marked deterioration, proposing a public plaza of great significance both for the project itself and for its context. The set of 15,500 m2 is based on a vertical building (offices), a four-story horizontal building (vocational training center), a volume of cubic proportions (auditorium) and the plaza, reference center and point of connection with the city. In the volumes that comprise it, the composition, the formal dialogue and its assembly stand out, as well as the studied design of the sun protection elements that build the facades, a recurring theme in the work of Sanabria, but which in this case has a large load of abstraction and kineticism. The square is complemented by the mural by Gego (1912-1994) and Gerd Leufert (1914-1998) and a sculpture by Arístide Maillol (1861-1944). Its typology bequeaths to the Venezuelan architecture the idea of ​​the square and the shadow void as suggestive plastic mechanisms of tropical climate adaptation.

Proyectado en plena democracia naciente, esta obra responde al impulso de ofrecer soluciones a un novedoso plan educativo orientado a la instrucción de jóvenes a nivel técnico. El edificio y su conjunto se plantean como punto de partida para la recuperación urbanística de un área con un acentuado deterioro, proponiendo una plaza de gran significación tanto para el proyecto mismo como para su contexto. El conjunto de 15.500 m2 se plantea a partir de un cuerpo vertical (oficinas), un cuerpo horizontal de cuatro plantas (centro de formación profesional), un volumen de proporciones cúbicas (auditorio) y la plaza, centro referencial y punto de vinculación con la ciudad. En los volúmenes que la conforman destaca la composición, el diálogo formal y su ensamblaje, así como el estudiado diseño de los elementos de protección solar que construyen las fachadas, un tema recurrente en la obra de Sanabria, pero que en este caso posee una gran carga de abstracción y cinetismo. La plaza se complementa con el mural de Gego (1912-1994) y Gerd Leufert (1914-1998) y una escultura de Arístide Maillol (1861-1944). Su tipología lega a la arquitectura venezolana la idea de la plaza y el vacío en sombra como sugerentes mecanismos plásticos de climatización tropical.

Text by Ivan Gonzalez Viso

Ground Floor
Type Floor
Section BB
Section AA

VIA:

guiaCCS

Informes de la Construcción Vol. 24, nº 232