Bridge of Houses
Melbourne, Australia. New York, NY, United States. 1979
Architect: Steven Holl

“The historical model of houses on bridges serves here as a
premise, a site for architectural invention. An historical foundation is a
framework for invention clarified in the typological model as the bases for the
new… In the projects presented here, the bridge accepts the idiosyncrasies of
each of the houses, in a thesis-antitheses order paralleling individual
architectures in the geometric limits of the gridded city.”
Steven Holl. Pamphlet Architecture
7: Bridge of Houses [1981, William Stout Books]
At the end of the 1970s, Steven
Holl presents two projects where he speculates the urban relation of the bridge
with the urban fabric and how this infrastructure is able to create collective
space as an extension or alternative to the traditional street. Although the
two proposals have almost an opposed starting point and very different urban
goals, they both attempts to find spatial solutions to the relation between the
bridge and the housing above it, between a public area for transit and a
private area for living. The connection between the two projects is the use of
the building-bridge typology that has been a milestone trough the history of
architecture  with examples as the Old
London Bridge or the Ponte Vecchio in Florence. Steven Holl reinterpreted it
with a postmodern language that appeared at the end of the International
Movement.
A finales de la década de
1970, Steven Holl presenta dos proyectos en los que investiga la relación
urbana del puente con el tejido urbano y como ésta es capaz de crear espacio colectivo
como una extensión o alternativa a la calle tradicional. Pese a que ambas
propuestas tienen un punto de partida casi opuesto y unos objetivos urbanos
distintos, ambas tratan de encontrar soluciones espaciales a la relación entre
el puente y las viviendas sobre él, entre un lugar de tránsito, público, y un
lugar de recogimiento más privado. Ambos proyectos utilizan la tipología
edificio-puente que ha sido un hito a lo largo de la historia de la
arquitectura europea con ejemplos como el antiguo puente de Londres o el Ponte
Vecchio en Florencia y para posteriormente reinterpretarlo con el lenguaje posmoderno
que había aparecido tras el final del Movimiento Internacional.

When the architect published
these projects on the Pamphlet magazine he highlighted three topics for the
projects.
– The combination between
different structures to create hybrid forms.
– The reuse of obsolete urban
infrastructures to create a composed history.
– The reinforcement of existing
urban patterns through new constructions.
El propio Steven Holl en la
revista Pamphlet marca tres temas como puntos de interés en ambos proyectos arquitectónicos:
– La combinación de
diferentes estructuras arquitectónicas para crear formas híbridas
– La reutilización de
infraestructuras urbanas en desuso para crear una historia compuesta
– El refuerzo de los
patrones urbanos existentes a través de nuevas construcciones.
MELBOURNE PROPOSAL | PROPUESTA PARA MELBOURNE
This first proposal was
presented to a competition that organized the city of Melbourne to readapt a
vast area of train lanes that disconnected the urban grid with the Yarra River.
Steven Holl proposed a continuation of the existing streets by constructing a
series of building-bridges above the train lane that ended up on the margin of
the river. The project has an ironic and contradictory character in the
relation between the river and the trains. On the other hand, there is a clear
respect for the existing by building the minimum architecture that is able to
regenerate the urban continuity.
Esta primera propuesta fue
presentada a un concurso que organizó la ciudad de Melbourne para rehabilitar
un gran área de vías de tren que rompía la conexión entre la malla urbana y el
río Yarra. Steven Holl propone una continuación de las calles existentes
mediante la construcción de una serie de edificios puentes sobre las vías de
tren y que terminan desembocando en el río. La propuesta tiene un cierto
carácter irónico y contradictorio en la relación entre el río y las propias
vías de tren pero al mismo existe un respeto hacia la ciudad existente que se
materializa con la construcción de la mínima arquitectura que es capaz de
regenerar el tejido urbano.

The irony of this projects is
more explicit in the development of the different housing typologies of the
bridges. All the housing start from the same scheme: a rectangular floor plan
with a central courtyard although each of them adopt a different personality
regarding the individual expects to host. The there are seven different
prototypes described:
– House of the Decider.
– House of the Doubter.
– House for a Man Without
Opinions.
– The Riddle.
– Dream House.
– Four Tower House.
– Matter and Memory.
La ironía aparece de un
modo mucho más explicito en el desarrollo de las tipologías edificatorias de
los puentes. Todos las viviendas parten del mismo esquema inicial: una planta
rectangular con un patio central aunque cada una de ellas adopta un carácter
diferente en función del tipo de individuo que espera recibir. Así quedan
definidas siete prototipos distintos:
– Casa para el Decisor.
– Casa para el Indeciso.
– Casa para el Hombre sin
Ninguna Opinión.
– El Acertijo.
– Casa de los Sueños.
– La casa de las Cuatro
Torres.
– Asunto y Memoria
NEW YORK PROPOSAL | PROPUESTA
PARA NUEVA YORK
The proposal for New York is
located in the Chelsea neighborhood, reusing the old abandoned lane train (what
it would become years later in the Highline) to build above them new housing.
The specific height and locations of the buildings above the train lanes are
adapted to the load that the existing structure can support at each specific
point creating a constructive relation between the own train lanes and building
typologies.
La propuesta de Steven Holl
en Nueva York se localiza en el barrio de Chelsea, reutilizando unas antiguas
vías de tren abandonadas (lo que más adelante se convertiría en el High Line de
Nueva York) para  construir sobre ellas
nuevos tipos de viviendas. La altura y la localización de los edificios encima
de las vías se va adaptando a la carga que puede absorber la estructura
existente creando una relación constructiva entre las propias vías de tren y
las tipologías edificatorias.

Unlike the project of Melbourne
that extended the city towards its own limits, Steven Holl use a existing
infrastructure creating new layers of information on top of the existing
history of the site. In this  case, the
dialog with the city is through the reuse of obsolete elements to reactive
forgotten areas. Steven Holl came 20 years ahead of time to the first initial
plans to convert the Highline from a train lanes into a public park.
A diferencia del proyecto
de Melbourne en el que extendía la ciudad hacia sus márgenes, en esta propuesta
Steven Holl utiliza una infraestructura urbana existente, superponiendo nuevas
capas de información sobre la historia existente del lugar. El  diálogo con la ciudad es a través de la
reutilización de elementos obsoletos para reavivar zonas en desuso. Steven Holl
se adelanta 20 años a los primeros planes formales sobre la conversión del
Highline de unas vías de tren a un parque público.

More information at: Pamphlet
Architecture 7: Bridge of Houses [1981, Steven Holl. Edition by: William Stout
Books]


Cite:  
Bridge of Houses“. Hidden Architecture