Charles Correa’s housing at Belapur, New Bombay, uses and re-interprets traditional Indian urban spatial syntax. And, by putting into practice some of Correa’s social and economic ideals, which derive from the traditionally incremental method of building, the project promises to vitalise the satellite city’s previously drear housing programme. It holds lessons for housing design and production in both developed and developing countries.

La vivienda de Charles Correa en Belapur, New Bombay, utiliza y reinterpreta la sintaxis espacial urbana tradicional de India. Y, al poner en práctica algunos de los ideales sociales y económicos, que se derivan del método tradicionalmente incremental de construcción, de Correa promete vitalizar el deprimente modelo de vivienda en la ciudad satélite. Este proyecto contiene lecciones para el diseño y la producción de viviendas tanto en países desarrollados como en desarrollo.

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Against this grim prospect, Correa’s new housing scheme at Belapur offers hope. It is a model which draws on the immemorial patterns of Indian life while being related to the structure (physical and economic) of the New City. Belapur is at the foot of one of the brown valleys, separated from the harbour’s blue-green sea by the flat strip on which the grey workplaces are growing. In the scheme, Correa has been able to put into practice several long held beliefs about the nature of housing and community.

Frente a esta sombría perspectiva, el nuevo plan de vivienda de Correa en Belapur ofrece esperanza. Es un modelo que se inspira en los patrones inmemoriales de la vida india y al mismo tiempo se relaciona con la estructura (física y económica) de la nueva ciudad. Belapur está al pie de uno de los valles marrones, separado del mar azul verdoso del puerto por la franja plana en la que crecen los grises lugares de trabajo. En este esquema, Correa ha podido poner en práctica varias creencias arraigadas sobre la naturaleza de la vivienda y la comunidad.

Based on observation of traditional Indian settlements, he has suggested that cities should be developed using a spatial hierarchy which ranges from the private world of the individual dwelling, through the ‘doorstep’, to the communal court (which traditionally contains the well or common tap), to the greater public space – the maidan – the public promenade of the community. The geometry of Belapur is a direct interpretation of this syntax. The basic element is the house. For Correa ‘the territorial privacy of families is of primary importance, and he believes that, in the Indian climate, ‘open-to-the-sky space’ is essential for family life. So each house has a private yard in which is a lavatory block. Lavatories are paired to reduce service runs and three or four pairs of houses are grouped round courts which, in turn, open on to larger public spaces where, given the boundless energy of Indian entrepreneuralism, shops and other enterprises will doubtless quickly spring up.

Basándose en la observación de los asentamientos tradicionales indios, Correa sugiere que las ciudades deberían desarrollarse utilizando una jerarquía espacial que vaya desde el mundo privado de la vivienda individual, pasando por la “puerta”, hasta el patio comunal (que tradicionalmente contiene el pozo o grifo común), al mayor espacio público – el maidan – el paseo público de la comunidad. La geometría de Belapur es una interpretación directa de esta sintaxis. El elemento básico es la casa. Para Correa “la privacidad territorial de las familias es de primordial importancia y cree que, en el clima indio, el “espacio abierto al cielo” es esencial para la vida familiar”. Así, cada casa tiene un patio privado en el que se encuentra un bloque de lavabos. Los baños están emparejados para reducir el recorrido de los servicios y tres o cuatro pares de casas se agrupan alrededor de patios que, a su vez, se abren a espacios públicos más grandes donde, dada la energía ilimitada del espíritu empresarial indio, sin duda surgirán rápidamente tiendas y otras empresas.

Fragment of Text via Architectural Review | First published in AR October 1985, this piece was republished online in June 2015