We all have a small theatre in the palms of our hands. In the brief stage of a mobile phone, the fingers move like actors, or even better, as dancers that achieve a fantastic speed. Under our watchful eye, the fingers run through the keyboard providing an impulsive response to an irresistible requirement that cannot wait. Digital objects require intensive and exclusive attention.

Todos albergamos un pequeño teatro en la palma de la mano. En el breve escenario de un teléfono móvil los dedos se mueven como actores, o mejor, como bailarines que adquieren velocidades asombrosas. Bajo la mirada atenta, los dedos se deslizan por el teclado dando respuesta compulsiva a no se sabe qué requerimiento imperioso que no permite espera. Los objetos digitales requieren una atención intensa y exclusiva.

[…]

We uncover a conflict that has not been declared between the objects and architecture produced in the 20th Century and exacerbated in the 21st Century. It has been a fight to get the attention of the inhabitant and, therefore, achieve an exclusive symbolic coverage of the quiet place. During half of the 20th Century, two couples of architects-designers confront, without know it, two opposite forms of understanding architecture concerning objects. These two couples were Charles and Ray Eames, in America, and Alison and Peter Smithson in Europe. 

Desvelamos así un conflicto no declarado, que ya se produce en el siglo XX pero se agrava en el XXI, entre los objetos y la arquitectura. Una lucha entablada para apropiarse de la atención del habitante y con ello tener en exclusiva la cobertura simbólica del medio en el que tiene lugar su vida cotidiana. En la mitad del siglo XX dos parejas de arquitectos-diseñadores confrontan, sin ellos saberlo, dos maneras opuestas de entender la arquitectura en su relación con los objetos. Esas dos parejas son las formadas por Charles y Ray Eames, a un lado del Atlántico, y Alison y Peter Smithson, al otro.

Espuelas, Fernando. (2017). ‘El complot de los objetos’, rita nº7. pp. 120-125.

English Translation by Hidden Architecture

Plans and Elevation of Appliance House

The drawings of Appliance House, Snowball House, and Bread House are the most radicals. They can be seen as a direct continuation of the House of the Future. They take further the exploration of the possibilities of “organic” architecture, not rectangular. (…). The most detailed drawings are the Appliance House. The plan of this single house is open; all the walls have disappeared, the lock of all sliding doors and walls offer a closed up view.

Los planos de las Casas Accesorio, Bola de Nieve y Pan son los más radicales. Pueden verse como una continuación directa de la Casa del Futuro. Llevan más lejos la exploración de las posibilidades de una arquitectura “orgánica”, no rectangular. (…) Los dibujos más meticulosos son los de la Casa Accesorio. La planta de esta vivienda unifamiliar está abierta al máximo, todos los tabiques han desaparecido; el cierre de todas las puertas y paredes deslizantes ofrece una visión cerrada.

Den Heuvel, Dirk Van; Risselada, Max (2008). ‘Alison y Peter Smithson. De la casa del futuro a la casa de hoy’. pg. 144

English Translation by Hidden Architecture

Cover Image: Sketch plan for the Snowball Appliance House. Via

Sketch plan for the Snowball Appliance House
Sketches for the Bread House
Sketches for the Bread House
Bread House: ground and upper floor plans for three and four bedroom houses