Abu Dulaf Mosque
Samarra,Iraq. AD859

According
to the Quran, the mosque did not imply a religious function; there
was no spatial code for the act of individual prayer. Rather, it
called for a physical manifestation of the Islamic political ideology
inherent in the concept of ummah: the community of the faithful. It
was a political apparatus installed in new lands to mobilize, manage,
and control territories. As a simple, expandable structure, it could
provide basic necessities for the early Muslim communities.
Según el Corán, la
mezquita no implica una función religiosa; no existe un código
espacial para el rezo individual. Sin embargo, reclamó una
manifestación física de la ideología política islámica inherente
al concepto de ummah: la comunidad de la fe. Se trataba de un aparato
político instalado en nuevas tierra para movilizar, dominar y
controlar los territorios. Proporcionaba, a pesar de ser una
estructura simple y expandible, las necesidad básicas para las
primeras comunidad musulmanas.
The
mosque was not just the center of the city, but the city itself. New
settlements were constructed literally by laying out the mosque as a
camp: a defined space, which served exclusively Muslim purposes.
La mezquita no era solo
el centro de la ciudad, sino que era la ciudad en sí. Los nuevos
asentamientos se construían literalmente expandiendo la mezquita
como un campamento: un espacio definido que servía exclusivamente a
las necesidades musulmanas.
The
Mosque of Abu Dulaf, an example of architecture as an ideological
vessel, followed almost the same model as the Great Mosque of
Samarra, measuring 214 by 135 meters and set inside a nearby square
enclosure of 358 by 347 meters. A double arcade of rectangular piers
forms the courtyard portico, while the prayer hall has sixteen
arcades oriented perpendiculary to the quibla wall, which looks out
on two larger portico buildings to the east and west. Beyond lies a
housing complex composed of a main courtyard with four iwan halls and
one secondary courtyard. Around the main courtyard are eighteen more
houses noticeable in the outer enclosure. The extensive number and
structuring of dwelling-spaces affirms the integration of the idea of
ideological borders, inhabitable walls, within the plans, while the
abstraction of the space goes beyond the simplicity of early
primitive mosques; it signifies an iconic representation of the
Islamic philosophy of space.
La mezquita de Abu Dulaf,
un ejemplo de arquitectura ideológica, siguió prácticamente el
mismo model que la Gran Mezquita de Samarra, tomando por medidas 214
por 135 metros, siendo insertada en un perímetro cuadrado de 358 por
347. Una doble arcada de soportes rectangulares conformaban el
pórtico del patio, mientras que la sala de oración tenía dieciséis
arcadas orientadas perpendicularmente a la pared de la quibla, la
cual volcaba sobre dos grandes edificios pórtico desde el este hasta
el oeste. Más allá residía un complejo habitacional compuesto por
un patio principal con cuatro salas iwan, además de un patio
secundario. Alrededor del patio principal aparecen 18 casa más en el
límite exterior. El número extensible y ampliable de espacios
habitacionales afirma la integración de la idea de bordes
ideológicos, muros habitables, mientras que la abstración del
espacio va más allá de la simplicidad de las primeras mezquitas;
significa una representación icónica del concepción espacial de la
filosofía islámica.
Hamed
Khosravi – The Political Theology of the Islamic City

Image by Chuck David

Image by Kulvinder Marharu















Cite: 
Abu Dulaf Mosque”. Hidden Architecture