The politics embedded in Piranesi’s etchings are revealed to be not a function of forms but of walls and as such provide a guide for contemporary architecture to reconsider the power relations it deploys, wittingly or not.

La política que aparece en los grabados de Piranesi se revela, no con una representación de formas, sino de muros para proporcionar una guía contemporánea para la arquitectura que reconsidere las relaciones de poder que se despliegan, siendo conscientes o no.

“This plan was issued in 1762, but as the structures in the plan appear non-Roman and without apparent historical evidence, this work is termed non archaeological. Piranesi’s polemical activities in the pan-Grecian debate between 1758-1765 appear to confirm such readings. By 1765, Piranesi stated an argument against rigid rules in architecture. The Campo Mania plan is seen as a precursor to these later critiques against rules, and hence the product of a free run of imagination”

“Esta planta se publicó en 1762, pero las estructuras del urbanismo no-romano aparecen nsin una histórica evidencia, el trabajo no puede ser denominado como arqueológico.  Las polémicas actividades de Piranesi en el debate griego entre 1758 y 1765 se confirman como lecturas. Para 1765, Piranesi argumentaba contra las reglas rígidas de la arquitectura. La planta del Campo Mania puede ser vista como un precursor de las posteriores críticas hacia las reglas y, por tanto, aquí aparece un ejercicio de imaginación Libre”

Piranesi’s Campo Marzio Plan: the palimpsest of interpretive memory | Campo Marzio plan de Piranesi: el palimpsesto de la memoria interpretativa

Singh, Rupinder

Massachusetts Institute of Technology (1996)

 

Photo by Nico Saieh
Photo by Nico Saieh
Photo by Nico Saieh
Plan of the Campo Marzio – Giovanni Battista Piranesi (1762)